З метою забезпечення виконання завдань державної політики в галузі позашкільної освіти, створення умов для формування дослідницьких компетентностей учнівської молоді та розширення її наукового світогляду Національний центр «Мала академія наук України» наголошує: в умовах режиму надзвичайної ситуації, пов’язаної з поширенням епідемії вірусу COVID-19, необхідно використовувати всі наявні можливості для здійснення освітнього процесу, насамперед шляхом дистанційної роботи з використанням веб-ресурсів. Дистанційна робота передбачає можливість навчатися віддалено від закладу освіти в будь який зручний, для всіх учасників освітнього процесу, час із використанням інформаційно-телекомунікаційних технологiй.
Ураховуючи положення Закону України «Про освіту» від 5 вересня 2017 р. №2145-VIII щодо академічної та організаційної автономії закладів освіти, а також свободу викладання, за умови відповідності освітній програмі, під час карантину рекомендуємо широко використовувати відомі та створювати власні веб-ресурси. Відео-лекції, онлайн-курси, блоги, спільноти можуть бути розміщені на онлайн платформах, у соціальних мережах, на сайтах закладів освіти тощо. Пропонуємо приклади організації такої діяльності:
1. Навчання на платформах соціальних мереж – для цього в обраній мережі створюється окрема спільнота, у якій педагог розміщує навчальні матеріали або лише окремі завдання. Наприклад, НЦ «МАНУ» оголосив конкурс «Education VS Covid», детальніше на за покликанням https://t.me/exlab.
2. Розроблення та викладення у вільний доступ навчальних матеріалів (занять, чи блоків занять із певних курсів). Наприклад, курс «Основи програмування мовою Python» IT School НЦ «МАНУ», детальніше: http://it-school.in.ua/online_learning/.
3. Розроблення та проведення циклів вебінарів за обраним напрямом для учнів. Наприклад:
– з напряму інформаційних технологій IT School НЦ «МАНУ» організовує такі вебінари: «Вступ в ІТ», «Основи ООП мовою C#», «Основи програмування мовою Python. Основи бібліотеки графічних зображень turtle», «Бази даних SQL»;
– з напрямів хімія/біологія ExLab НЦ «МАНУ» організовує такі вебінари: «Віруси Шредингера: живі й неживі серед нас. Основні новини, міфи і теорії якими віруси страшать людство останнє століття», «Основи і амфотерні гідроксиди» (3 модулі). Покликання для реєстрації та додаткова інформація – на сторінці ExLab у Фейсбук https://www.facebook.com/exlab.man .
4. Розроблення та проведення циклів вебінарів за обраним напрямом для педагогічних працівників. Наприклад:
– за напрямом інформаційні технології IT School НЦ «МАНУ» організовує такі вебінари: «Основи програмування на основі Java», «Android development на основі Kotlin», «Основи програмування мовою Python. Основи бібліотеки графічних зображень turtle», «Бази даних. SQL», «Основи програмування на основі С#», «Основи програмування мовою Python. Використання циклів і функцій вибірки для створення навчальних систем». Після завершення навчання учасники отримають сертифікати. Для реєстрації на заняття необхідно заповнити онлайн-форму: https://forms.gle/hQsQqejKLSbbvVCy6. Додаткова інформація на сторінці IT School у Фейсбук: https://www.facebook.com/it.school.man.;
– з напрямів хімія/біологія ExLab НЦ «МАНУ» пропонує такі вебінари: «Особливості сучасного викладання хімії у школі», «Сучасні технології у викладанні хімії» Покликання для реєстрації та додаткова інформація на сторінці ExLab у Фейсбук: https://www.facebook.com/exlab.man ;
– за напрямом суспільних і гуманітарних наук НЦ «МАНУ» пропонує такі вебінари: «Як створити сприятливе середовище для креативності на уроках української та зарубіжної літератури?» (додаткова інформація буде розміщена за покликанням https://www.facebook.com/PraxisSchool/); «Методика «Філософія для дітей» Метью Ліпмана: інструмент з виховання м’яких навичок» (реєстрація https://forms.gle/Czd8DzrK87bPSsfZ9).
5. Розроблення та запис відео-лекцій. Наприклад, науковцями НЦ «МАНУ» розроблено та записується низка відео-лекцій із хімії і біології за темами: «Обчислення масової частки і маси розчиненої речовини, маси і об᾽єму води в розчині», «Основи: Хімічні властивості основ», «Подорож Оксигену в органічних сполуках», «Що приховує блискуча зовнішність(аналіз сплаву металів)», «Поверхневий натяг. Як наука полегшує життя господиням. Що таке поверхневий натяг, яка нам від нього користь та як з ним боротися?», «Аналіз хімічних речовин. Якісні реакції», «Шляхи деградації білків у клітині», «Культивування клітин поза організмом. Типи культур клітин та їх застосування в науці».
6. Організація наукових конференцій для учнів із дистанційною участю. Наприклад:
– НЦ «МАНУ» спільно з НТУУ «КПІ ім. І. Сікорського» організовує роботу молодіжної секції в рамках XXI Міжнародної науково-практичної конференції «Відновлювана енергетика та енергоефективність у ХХІ столітті» 2020 (в режимі онлайн). Деталі за посиланням http://konf.ive.kpi.ua/konf2020.
– НЦ «МАНУ» спільно з КНУ ім. Т. Шевченка організовує роботу ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Проблеми кібербезпеки інформаційно-телекомунікаційних систем» (PCSITS)(в режимі онлайн). Додаткова інформація на сторінках http://fit.univ.kiev.ua/ та http://fit.univ.kiev.ua/archives/13178.
7. Організація та проведення конкурсів і шкіл в онлайн режимі. Наприклад, співробітниками НЦ «МАНУ» планується:
– проведення дистанційного навчання для учасників школи профорієнтації, Всеукраїнської школи МИРотворчості, Всеукраїнської школи з громадянської та волонтерської участі й патріотичного виховання «Агенти змін», Школи для вчителів із методики «Філософія для дітей» Метью Ліпмана (посилання на участь надійдуть на поштові скриньки, зазначені в анкетах учасників кожного з проєктів).
– проведення заходів «Школи мислення і комунікацій PRAXIS» НЦ «МАНУ»: онлайн-заняття за темами: «Як піклуватися про свою суперсилу – мислення?», «Сreative Writing для дітей: філософська література і письменницька майстерність», «Філософія: дізнатися і творити», «Питаю-міркую-зростаю»; онлайн конкурс есе #PRAXIS_АГОН, PRAXIS LIVE (онлайн-відеоролики про філософів та їхні думки про освіту); PRAXIS KIDS: онлайн-форум Чомучки. Посилання для реєстрації та додаткова інформація на сторінці https://www.facebook.com/PraxisSchool/
– проведення дистанційного навчання для учасників Всеукраїнської школи-семінару «Зелена енергетика» та ІІ Всеукраїнської школи «STEMMAS.UA». Детальна інформація про участь у школах на сайті www.man.gov.ua.
– проведення Всеукраїнського інтерактивного конкурсу «МАН-Юніор Дослідник». Захист проектів (ІІ етап конкурсу) буде проводитись в онлайнрежимі (умови конкурсу – на сайтах www.man.gov.ua та www.man-junior.org.ua ).
– організація та проведення спільно з ЛНУ ім. І. Франка та КЗ «Львівська обласна Мала академія наук учнівської молоді» Всеукраїнського конкурсу юних дослідників «Кристали» імені Є. Гладишевського (детальна інформація на сайті www.man.gov.ua у розділі «Конкурс «Кристали»). Фінальний етап конкурсу буде відбуватись дистанційно у форматі онлайн захисту.
Джерело – Лист НЦ “Мала академія наук України” від 08.04.2020 № № 172/1.1/1.1-196