Як народжуються дослідницькі задачі з математики

Протягом жовтня-грудня 2021 року учні закладів освіти Київщини, взяли участь в онлайн-лекціях «Як народжуються дослідницькі задачі з математики» лабораторії математичних наук Національного центру «Мала академія наук України». Найактивнішими слухачами були вихованці гуртків «Основи науково-дослідницької діяльності (математика)», що працюють на базі  Тетіївського ліцею  №2 Тетіївської міської ради (керівник Костенко Л.В.) та КОКПНЗ «Мала академія наук учнівської молоді» (керівник Цибко В.В.).

Такі онлайн-події покликані не просто дати дітям знання, а мотивувати до власних досліджень у галузі математики, відкрити її прикладне значення, навчитися застосовувати закони «цариці наук» при вирішенні різних завдань і проблем.

Розпочали  цикл лекцій темою  «Як можна створити цікаву для себе дослідницьку задачу?». Лектор – Тарас Тимошкевич, кандидат фізико-математичних наук, запропонував різні підходи до вирішення відкритих математичних проблем, зокрема, особливості застосування індуктивного методу.

Під час лекції «Дослідницькі задачі з реального життя» увагу слухачів акцентовано на створенні, виборі, знаходженні дослідницької задачі з реального життя. Запропоновано  ідеї формулювання прикладних задач та методи їх розв’язку за допомогою програмування (моделювання розповсюдження COVID-19; турнірні сітки).

Про можливості застосування математики у процесі вирішення екологічних проблем юні дослідники дізналися на лекції «Математичне моделювання екологічних задач» Катерини Терлецької, завідувачки лабораторії математичних наук НЦ МАНУ, доктора фізико-математичних  наук.

Цікавим досвідом було відвідування лекцій вченого-математика з США, який спілкувався з дітьми англійською.

 

Сильним мотивуючим фактором стало спілкування з призеркою Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН, яка зараз навчається в НТУУ «КПІ ім.Ігоря Сікорського. Колишня МАНівка підготувала виступ «Дослідницька робота  «Нерівність Карамати та її застосування» – цікавий, пізнавальний мотиватор  історії однієї роботи від ідеї до перемоги».

Відеозаписи лекцій можна переглянути за посиланнями:

Тема лекції Посилання
1. «Як можна створити цікаву для себе дослідницьку задачу?» https://www.youtube.com/watch?v=K57xU4Ps87o&list=PLffzypciL6QJu8jafBDt9RiaFK3ASfyYB
2. “Дослідницькі задачі з реального життя” https://www.youtube.com/watch?v=vM2UEGizCJU&list=PLffzypciL6QJu8jafBDt9RiaFK3ASfyYB&index=2

 

3. «Дослідницька робота  «Нерівність Карамати та її застосування» https://www.youtube.com/watch?v=AuVUmAdXBfg&list=PLffzypciL6QJu8jafBDt9RiaFK3ASfyYB&index=3

 

4. “Research math problems” https://www.youtube.com/watch?v=8qEbxY1B4X0&list=PLffzypciL6QJu8jafBDt9RiaFK3ASfyYB&index=4

 

5. «Математичне моделювання екологічних задач» https://www.youtube.com/watch?v=kVovvAV1f8Y&list=PLffzypciL6QJu8jafBDt9RiaFK3ASfyYB&index=5